SAS, snälla ni, packa ihop erat skrot

Insatt i debatter som en präst hög på sitt eget skitsnack så har nyheten kommit till mig. SAS, flyg0bolaget kanske äntligen går i graven. Under jag vet inte hur många år så har de ständigt och jämnt levererat en urusel service, fruktansvärt taskigt planerade scheman och en förmåga till att anställa det mest otrevliga man kan hitta till personal.

Till råge på allt så är borgarna som sitter vid rodret idag inte ens sugna på att sälja ut vad staten äger av bolaget. Nej nej nej, de ska sälja telia först till makt-tokiga tyskar eller kapitalist-svinna amerikaner.

Vad är då problemet med SAS. Jo de har en monopolställning i sverige. Allt som oftast så tycker jag att en fri marknad inte alltid är det bästa alternativet, men man måste titta lite längre än svriges gränser. Eftersom att flygtrafik är det mest internationella ett företag kan syssla med så måste helt enkelt sverige anpassa sig till hur världen ser ut.

Sverige har länge haft en egen version utav gamla Sovjets Aeroflot. Eftersom att staten äger en majoritet utav aktierna i SAS så har de även den högsta rösten inom företaget. Det staten säger är att de vil att "hela sverige" ska ha tillgång till flygtrafik året runt och till ett "bra pris".

Vilken idiot som helst kan säga dig att det inte är ekonomiskt lönsamt att ha reguljära flyg linjer från Stockholm till Storuman. Men eftersom att hela sveriges befolkning ska ha tillgång till flygresor så måste så klart det finnas tillgång till flyg i en kommun med mindre invånare än det finns städpersonal på Arlanda.

Den lilla formen utav konkurrens som det finns i sverige har haft det svårt pga av att SAS (glufs glufs) ständigt köper upp dessa små upp-stickar-bolag. Och är det inte finns konkurrens så finns det självklar inte heller någon möjlighet att pressa priserna.

Därför vädjar jag nu till alla som praktiserar sina rätt att protestera, låt SAS gå i graven och låt sveriges flygtrafik få lite mer mångfald.

0 kommentarer: