Första försöket till en följetong

Jag vet inte ens om jag har skrivit rubriken korrekt. Om du känner att mitt försök till serie utav inlägg ska byta namn eller på annat sätt förändras så kan jag ge dej ett tips. Skit ner dej och avlid. Jag skriver vad fan jag vill, när jag vill, om vem jag än vill och hur fan jag än vill.

Nu kanske du börjar förstå det problem som jag ska försöka lyfta fram lite. Väldigt många här i sverige och för den delen världen vill förbjuda folk att yttra sig som de vill, om vad de vill och till vem de än vill.

I sverige och för den delen de allra flesta länder i värden finns det i någon form något so brukar kallas för yttrandefrihet. Rätten att säga vad man vill, till vem man än vill, hur man vill och när de passar en bäst. Smått inflytelserika organisationer så som EU och FN har båda i någon form av konvention skrivit ord om att alla ska ha den rätten och att censur i den är ett brott mot demokratin och den den grundläggande friheten alla människor bör ha.

Nu kan jag börja skriva om en hel massa länder som idag öppet motsätter sig yttrandefriheten eller aktivt angriper folk som yttrar sig som de själv passar dom. Jag ska inte göra det, jag ska bruka min rätt om yttrandefrihet.

Hets mot folkgrupp. Lagen som skulle skapa större förståelse och harmoni mellan olika grupper i samhället. Lagen som röverknullar dig dagligen genom att neka dig rätten till att kritisera en grupp av människor. Även om det som du kritiserar inte kan eller bör kategoriseras som en grupp är förbjudet att kritisera på vissa sätt. Det är självklart den som känner sig träffad som alltid har rätt. Den som känner sig träffad av något, som de anser är ett påhopp mot denna persons folkgruppering på ett eller annat sätt har självklart alltid rätt.

Min rätt att kritisera en gruppering eller på annat sätt nämna en gruppering i ett sammanhang som den träffade grupperingen känner är negativt har då rätt att polisanmäla dig. Lustigast av allt är hur lagen är tillämpad. Jag får komma och säga att alla personer som bor i stockholm är inavel men jag får inte uttrycka mig negativt om en religion. Jag får därför inte uttrycka mig negativt om de ca 1 400 miljoner muslimer som finns här i världen, men de ca 1 miljon människor som råkar bo i stockholm får jag kalla i princip vad jag vill.

Mest mystiskt av allt är hur lagen tolkas när det kommer till hur en domstol ska dela ut ett straff. Vanligtvis är det böter som delas ut, vilket jag anser är ett korkat system att straffa folk på. När nu den åtalade kommer till domstolen så får den sällan och aldrig en möjlighet till att debattera med det så kallade offret. Ja du läste rätt offret. Singular.

Den folkgrupp som har blivit hetsad brukar nästan alltid bli representerad av en enda person. Det är inte heller helt ovanligt att det enbart är en liten del utav den så kallad folkgruppen som känner att de på ett eller annat sätt har blivit kränkta eller förtalade.

Nu kommer det mest mystiska av allt. Den normale svensken anses inte var en folkgrupp. Därför kan en person som har en annan hudfärg, en avvikande sexuella läggning eller en person som har en annorlunda tro rätten att kritisera sverige bäst fan de vill och de har alla rätt i världen att göra det.

0 kommentarer: