Alkoholfritt

Nu är det såhär att de kära folket som driver systembolaget har nyligen sagt att försäljningen av alkoholfria drycker där ökar mest av allt. Hur kan det komma sig att drycker som finns att köpa på vilken vanlig affär som helst ökar mest?

Det här känns som ett underbart tillfälle att lyfta fram hur man gör för att propagera.

1 Börja med en förutfattad mening om vad som är bra.
2 Ta fram fakta och statistik om det som du anser är bra och vad som är dåligt.
3 Vrid och vänd på siffrorna så mycket som möjligt för att hitta ett tal som ser bra ut men för den sakens skulle inte betyder nått.
4 Propagera i media vad du anser är bra, bygg på med lite klyschor och publicera de siffror som du tidigare har manipulerat fram.

Låt oss ta den här artikeln som ett exempel.

Artikeln har en stor framsida som propagerar att alkoholfritt är den nya trenden på Systembolaget. En siffra produceras och en klyscha plockas med för att det ska låta och se bra ut.

Om du däremot börjar läsa hela artikeln så kommer du fram till att Systembolaget nästan inte säljer någon alkoholfri dryck över huvud taget. Hur kan det komma sig att de först säger att en sak och lite längre säger något annat?

Här kommer punkt tre i mitt egna recept på hur man gör för att få fram sina tankar och vilja. Självklart så har man vridit och vänt på statistiken för att få fram sin egen vilja.

Låt oss plocka isär de påståenden slutsatser som dras i artikeln. Först av allt så säger de att försäljningen av alkoholfritt har ökat med 11 procent. Kan det vara så att försäljningen innan var mer eller mindre försvinnande. Om den nu har ökat med 11 procent så är det fortfarande i princip ingen försäljning av alkoholfria drycker.

Lite längre ner så skrivs det att försäljningen av alkoholhaltiga drycker har minskat. Självklart så dras slutsatsen att folk väljer det utan promille nu. Men hur kan det komma sig om det alkoholfria nästan inte säljer över huvud taget?

" I dag finns tjugotalet drycker i nischen och flera av dem är nya. Bland annat har man just lanserat ett nytt rosévin och ytterligare en sorts cider. Det finns också italienskt mineralvatten bland flaskorna."

Ett tjugotal drycker som är alkoholfria. Låt oss gör en sökning på systembolagets hemsida och kolla hur många sorters öl det finns i en av Skellefteå's systembolag.

Men oj hoppsan det fanns vist en bit över 300 olika sorters öl där och vem fan vill dricka vatten från Italien egentligen?

"
I fjol såldes cirka 800.000 liter alkoholfria drycker i Systembolagets butiker, i år förväntas uppgången bli markant.
- Vår målsättning är en 25-procentig ökning för det alkoholfria sortimentet, säger Lennart Agén.
I dag utgör de alkoholfria dryckerna knappt en procent av den totala försäljningen."

Ja du läste rätt i slutet där. Ökningen som ska ske och som har skett gör att det fortfarande inte säljs någon alkoholfri dryck på Systembolaget. Låt oss göra en liten uträkning som bevisar att det alkoholfria fortfarande är förblir en liten dum minoritet i samhället, ungefär som miljöpartiet.

800 000 = 0,5%
800 000 * 200 = 160 000 000

Jag älskar siffror när de står på min sida. Svenskar köper cirka 160 miljoner liter alkoholhaltig dryck på bolaget idag. Låt oss säga att enbart tre fjärde delar av den svenska befolkning får dricka alkohol.

9 000 000 * (3/4) = 6 750 000

Så många svenskar får dricka. Låt oss nu räkna ut hur många liter de blir per person och år.

160 000 000 / 6 750 000 = 23,7

Låt oss igen dela på den siffran för att visa hur många liter dryck de blir för varje person och vecka.

23,7 / 52 = 0,456 liter per person och vecka i sverige. Vist super det svenska folket för mycket när vi knappt dricker en halv liter alkoholhaltig dryck per person och vecka!

0 kommentarer: