Irriterande folk. del 3

Jag har inte fått ett enda svar, på nått an inläggen som handlar om de där irriterande människorna som jag har tagit upp. Därför förmodar jag att jag är helt korrekt och att det inte finns en person på planeten som säger emot mig. Om det råkar vara så att någon säger emot mig så har de självklart fel för att jag har alltid rätt, i alla lägen om allting.

O ja den här gången så ska jag ta upp det den kategorin som är ofelbar, hur än många gånger man överbevisar dem och hur än många gånger man slår hål i deras argument. Besserwissern, den ständigt återkommande tomten som kan hittas lite här och var i världen. Allt som oftast brukar man hitta dem i supportforum, kärnkraftsdebatter och fikarum på småstadieskolor.

Men nu håll i dig nu. Personen som skriver detta borde själv om någon platsa i kategorin besserwisser. Gång på gång så uttrycks vilja att avliva folk som inte ser saker och ting ur min egen synvinkel och vore det inte som att kasta sten i sitt eget glashus att gnälla på besserwissers?

Ja och nej. Det som skiljer den här författaren från mängden är ett magiskt ord som kallas självinsikt. Att förstå när man själv trampar i klaveret och gör misstag i sina argument. När det finns bevis och hållbara argument för ens påstående så spelar det ingen roll hur många ord som lyfts fram av mot debattören

Här kommer dock besserwissern inklampandes i debatten. Besserwissern är en person som gärna tar saker och ting för givet. Har man läst en sak på en plats så bryr man sig inte för den sakens skull att kolla upp med andra källor eller att debattera ämnet på ett civiliserat sätt.

Som så brukligt så ska jag ta ett exempel ur bunten. Den här gången så blev det anti-kärnkrafts huliganen som ska synas i fogarna. Det finns solida argument för och emot kärnkraft. Men besserwissers brukar gärna lägga fram en del argument som mest av allt speglar deras egna vilja eller världsbild. Slår man hål på dem så är den omedelbara reaktionen frustration och skrikande.

För självklart så är det omöjligt för besserwissern att inte vinna en argumentation. Om du inte håller med mig så finns det självklart en möjlighet att kritisera mig. Men om du vill göra det så vore det tacksamt om du refererade till en källa till den information som du vidhåller.

0 kommentarer: