Självkritik

Efter konsumtion utav en obestämd mängd alkohol igår, så kom jag fram till att självkritik är dumt och något som folk borde sluta med. Otaligt många personer höjer detta fenomen och självdestruktiva tänkande till skyarna som en lösning på alla problem här i världen.

Varför ska man kritisera sig själv när det finns så många andra personer här i världen som gör den saken så mycket bättre åt sig? Att kritisera sig själv är något som förvisso kan vara smart att säga till personer uttrycker egoistiska och sinnesslö tankegångar.

Jag fick nyligen en fråga som löd ungefär som följande. "Hur kan du kritisera andra personer här i världen som är egocentriska när du själv är det? Har du ingen självkritik?"

Kort svar NEJ!

Det är sant att jag häcklar folk för trångsynta och enkelspåriga tankegångar ganska ofta. I samma veva som jag gör det så är jag precis lika dum själv. Det jag inte föstår är varför jag ska kritisera mig själv när det finns så många runt omkring mig som kan göra det så otroligt mycket bättre.

Om det finns andra som kan göra saker och ting bättre så förstår jag inte varför jag ska syssla med detsjälv. Om de andra personerna runt omkring mig dessutom uppskattar och gör jobbet bättre så borde det inte vara uppenbart?

0 kommentarer: