Listor

Listor är ett fenomen som allt mer ofta syns på internet, i dagstidningar och på bloggar. En del sidor på internet är enbart uppbyggda för att folk ska kunna publicera listor utav olika slag och del finns tom. hemsidor som är skapligt populära där det enda som finns är just listor.

Allting går tydligen att lista, ranka, hissa och dissa. Kalla det vad du vill men av någon anledning så går denna hierarkiska och stereotypa form utav värdering i skriven form fram som vinden genom går igen om en person som ätit för mycket ärtsoppa och plommonkräm.

Listor är lättlästa och är i sig en enkel förstådd struktur. I en dator är listningen en väldigt grundläggande form utav sortering och otroligt nödvändig för att sortera filer och annan form av data.

Men vi människor är mer än bara logiska. Det som en del gillar är inte så uppskattat av andra. Med listor försvinner ofta motiveringar, värderingar och argument. Att helt enkelt slänga upp en lista på "de 5 bästa böckerna" är precis lika värdelöst och intetsägande som att läsa aftonbladets opinion sidor.

Jag har gjort listor, de vet jag men jag håller mig så ofta som möjligt borta från dem och jag lovar dig som läsare att jag iaf ska ta och skriva ordentliga motiveringar till varför jag gör en lista och varför jag placerar de saker som jag listar i den ordningen.

Och så lite skräckexempel som jag lite snabbt hitta på internet.

0 kommentarer: