Statestik lögner och statens propaganda

Vem säger att vår egen stat inte sysslar med propaganda. Förvillande och nästan löjliga siffror om vad som ska vara risktagande kryper fram under skrikande löpsedlar om hur fruktansvärt det sups i landet och att närmare en miljon människor riskerar alkoholskador.

Jag läser följande artikel och blir förbluffad av texten och hur rikstagande vid alkoholkonsumtion beskrivs. En fylla för mig bör alltså vara lite drygt 3st starköl. När man senare börjar kolla igenom siffrorna mer nogräknat så börjar man inse att ganska ordentliga avrundningar har skett.

När jag räknar på deras egna siffror så har 638 000 avrundats till 700 000. Utöver detta så läser jag att det ska tydligen finnas 300 000 personer i sverige som är direkt beroende av alkohol. Var den siffran kommer från eller avd definitionen av alkoholberoende är har jag inte hittat.

Jag vill inte påstå att den är helt felaktig, men jag har ordentliga reservationer. Tidigare räkneexempel kan få nästan vilken Svensson som helst att bli risktagare och med en avrundning på närmare 60 000 personer hit och dit så kan jag med deras egna logik påstå att inte mer än 600 000 personer har en något hög alkoholkonsumtion.

0 kommentarer: