Giftemål

Detta ofog som människan har sysslat med i tid och otid har nu kommit så pass långt att man idag vill straffa homosexuella och andra personer med avvikande sexuell preferens. Av någon outgrundlig anledning så fortsätter folk i sverige med att binda sig samman med onödiga ritualer som i praktiken har väldigt svåra och komplicerade efterföljder.

Det modärna giftemålet mellan två myndiga personer av olika kön har funnits ett bra tag i sverige. I praktiken handlar det om att binda samman de ekonomiska resurserna och de olika ägodelarna personerna har. Kort och gott ett juridiskt avtal om samarbetan Det finns för mig inga fördelar med detta då det kan utföras helt utan sådana juridiska dokument.

Giftemål genom historien har däremot handlat om att samhället ska ge två (eller fler) personer rätten att idka samlag eller att binda samman familjer för att säkra ekonomisk integritet. onödiga och irrationella traditioner som än idag finns kvar.

Självklart så vill de olika tros samfunden i landet att denna akt av fåfänga och oförstånd ska fortsätta. Det finns gott om pengar att tjäna vid alltaret.

Det som nu har blossat upp i de politiska debatterna är om de homosexuellas rätt till giftemål nu ska godkännas eller om de bakåtstävande och enfaldiga rösterna ska få sin vilja igenom.

Personligen har jag aldrig begripit varför man vill utföra en sådan akt men som jag tidigare har sagt så vill jag inte att staten ska lägga sig i vad jag göra inom de fyra väggarna jag kallar för sovrum. Jag skulle vilja ha en lag som ger alla en lika rätt till att gifta sig. Men det lagligt bindande pappret ska en myndighet stå för. En myndighet som inte ska bry sig om kön, ras eller mängd.

De regler so ska finnas är att ingen ska tvingas till giftemål. Båda parterna ska godkänna och vara införstådda i konsekvenserna av beslutet. Giftemålet ska ske mellan myndiga människor. Giftemål med barn eller djur är ska inte vara tillåtet. Sedan är det upp till de olika människorna att gå till deras böneplats och ha deras ceremoni där.

0 kommentarer: