Förolämpningar, hot och diskrimineringar

Nu har du kära läsare tur, jag skriver vidare på mitt tidigare inlägg om yttrandefrihet. Om du inte läst det första inlägget så kan det bli förvirrande för din del att läsa vidare. Eftersom att jag inte fick några kommentarer från något håll på något sätt om det jag skrev tidigare så antar jag att ingen läste det eller att alla som läst det håller med. Vilket av dem duger för min del, men om du inte håller med så lovar jag dig att jag aldrig ska på något sätt anklaga dig för något om du inte håller med.

Anledningen till att jag tycker att yttrandefrihet i dess nuvarande form är så pass inskränkt är att de lagar som finns idag är skapade för att inskränka folks förmåga att kommunicera med varandra. Den enda anledningen till att vilja begränsa en persons rätt till att uttrycka sig själv måste vara att någon vill förtrycka dig. I många olika länder runt om på jorden så vill man förtrycka folk så att de inte ifrågasätter staten eller de som styr landet. Många människorätts aktivister tycker att det är hemskt och springer omkring och protesterar med kartongbitar i nävarna och heja ramsor i munnen.

Problemet med dem är att de protesterar på fel plats, på fel sätt och med lösa eller obefintliga grunder till protesterna. De som springer omkring utanför Bryssel i ett försök att "fria" folket i Nord Korea måste sannerligen vara korkade. Tror verkligen dessa människor att deras gapande kommer att skapa förändring i ett land som ligger flera hundra mil bort med en knäppskalle som diktator och ett land där lagen mest av allt handlar om vem som håller i den största bössan?

Nu till det verkliga problemet som jag vill adressera. Folk gnäller över hur jävligt det är i andra länder när de själva inte ens har rätt till att uttrycka sig som de vill på gatan. Hur kan det komma sig att du inte har rätt att vara arg på en annan person, med ord hota en person utan att för den sakens skull göra någonting fysiskt av det? Hur kan det komma sig att folk här i landet inte har rätt till att kritisera en annan person utan att det för den saken skull kallas för hot eller påhopp?

Den grundläggande anledningen är att folk inte får det är att för många bryr sig för mycket om vad andra person säger när de blir arga. Folk i allmänhet anser att det har en rätt till att inte bli kallade vad som helst eller bli hotade verbalt. Folk anser att de har en rätt till att folk inte ska få säga eller skriva vad de vill om en annan person.

Hur kan det komma sig att du har rätt till att yttra dig som du vill om vad du vill, men ändå inte har rätt till att nedvärdera en annan person i skrift eller tal. Personen som blir omtalad ska alltid "respekteras". Brukar inte en sån regel kallas för dubbelmoral?

0 kommentarer: