Paradox

Jag satt nyss och chattade lite med en yngre förmåga som påminde mig om en incident so hände för ett litet, ok ganska bra tag sedan. Jag visste inte att de blev filmat än mindre visste jag att de har letat sig ut på internet.

Förvisso så får man anta att det som filmas eller fotograferas idag på ett eller annat sätt letar sig ut på internet i en eller annan form.

Då kommer det lilla dilemmat. Om den so nu är filmad eller fotograferad inte vill att materielet ska spridas vind för våg , har den då rätt att få materialet bortplockat från dess källa?

Mina tankar är djupt splittrade över denna paradox. Å ena sidan så tycker jag att det är upp till var och en att publicera vad fan skit som helst på internet så länge det inte handlar om att tjäna pengar på det.

Men jag är även för något som kallas för personlig integritet. Dvs att du själv ska ha rätten till att säga nej till att du blir förevigad i form utav ett filmklipp eller en bild.

Det jag dessutom vet om är att sannolikheten är stor att en bild eller ett filmklipp som en gång har letat sig ut på internet i en eller annan form alltid finns sparad någonstans. Och att o den ursprungliga källan försvinner så kommer det enbart att publiceras någon annan plats av någon annan person.

Så vad väger tyngre i vågskålen. Din rätt till att hålla smutsiga och skamlösa hemma fotografer borta från dig eller din egen rätt att ta bilder på precis allt som du själv ser.

0 kommentarer: