Skadlig tejp

Jag mer eller mindre lovade en bekant för en stund sedan att jag skulle göra ett inlägg om kopplingen mellan Tjernobyl och vanlig paketerings tejp. Tejp kan vara skadligt för personer med nedsatt förmåga att tänka sunt. Som tex dagispersonal, journalister och medlemmar i politiska ungdomsförbund.

Ta därför nästa kolumn med en smula salt, jag ska anstränga mina egna spinn kunskaper och försöka skriva något alá kvällstidning.

"För över 50 år sedan så upptäckte ryska forskare att vanlig tejp avger röntgenstrålning när den avlägsnas från glas. Ny studier visar att strålningen under vissa förhållanden är betydligt större än man tidigare har trott. Röntgenstrålningen visade sig vara så pass stark att kroppsdelar kunde röntgas.

Röntgenstrålning i större doser kan vara skadligt. Detta pga dess joniserande effekt, mycket likt den skadliga gammastrålningen som återfinns i de flesta radioaktiv ämnena. Radioaktiv strålning återfinns i stora doser runt det som idag kallas för Tjernobyl"

Alla känner till härdsmältan i Tjernobyl och därav är alla milljöhippies rädda för kärnkraft. Det folk inte vet är att radioaktiv strålning och röntgen är två ganska skilda saker. Men som jag tidigare nämt, bara man skriver strålning så blir folk rädda.

0 kommentarer: