Guds vilja

Nått som jag ganska länge har funderat över är de orden som jag valde som rubrik till detta inlägg. Om det nu skulle finnas en allsmäktig skapare som bor bland moln med blonda små pojkar med vingar på ryggen så borde iaf den rätta läran om att tillgodose denna skapare sen länge vara utformad. Hur kan det komma sig att det finns fler religioner och inriktningar inom de olika religionerna än det finns olika sorters flingpaket på affären?

Borde inte denna allsmäktiga skapare ha visat sig vid de här laget, slaktat alla som inte gjorde som man ska och låtit de som gör rätt att leva. Jag kom till den tanken efter att ha spelat spelet "Black and White".

En annan sak som jag funderat över ganska mycket är varför det måste finns någon form av äktenskap innan man kan ha sex enligt de allra flesta religioner? Varför ska det vara så svårt att föröka sig? Varför ska inte den regeln gälla djur isf?

Jag skulle vilja se ett bröllop mellan två stycken renar eller varför inte mellan två stycken grönlandsvalar.

En till sak som jag gnager i huvet på mig är hur i helvete guds vilja kan vara uttryckt i en bok som saknar all form av struktur, motsäger sig själv för jämnan och är hopplöst tråkig att läsa utan svar en på de frågor som folk ställer.

Men om vi undanser från de sakerna så måste guds vilja vara den mest ineffektiva som existerat någonsin. Om nu gud vill att alla vi ska älska varandra varför lyckas missfoster som George Bush (valfritt yngre/äldre) existera?

0 kommentarer: